Forfatter
Tittel Bergensbanen : livsnerven over høyfjellet
Eksemplarstatus
Språk
Hylleplassering
Katalog
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Da Bergensbanen ble åpnet i 1909 var den verdens mest avanserte høyfjellsbane. 90 år senere er denne banen igjen verdens mest moderne etter at store ressurser er lagt ned på den korte, men ekstremtværharde strekningen mellom Hallingskeid og Haugastøl. Opp til 2000 kvinner og menn var med og bygget Bergensbanen , hundrevis av banevoktere bodde langslinjen og sørget for at togene kom trygt fram, hundrevis av arbeiere med spader og sporrensere har slitt i iskulde og bitende vind. Denne boken tar for seg Bergensbanen og forteller historien om de folkene som var med og bygget den, de som driver og har drevet den, og de som bruker banen. Her er mange fotografier fra fjern og nær fortid som forteller om mye slit, men også om store og små gleder. Flere stasjoner har fått egen omtale og egne kapitler tar for seg Bergensbanen under krigen og de ulike vogntypene. De nye krengetogene er også med. Illustrert i farger og svart/hvitt. Forfatteren kommer fra en jernbanefamilie, har bakgrunn fra blant annet Bergens Tidende og har skrevet flere bøker.
Da Bergensbanen ble åpnet i 1909 var den verdens mest avanserte høyfjellsbane. 90 år senere er denne banen igjen verdens mest moderne etter at store ressurser er lagt ned på den korte, men ekstremtværharde strekningen mellom Hallingskeid og Haugastøl. Opp til 2000 kvinner og menn var med og bygget Bergensbanen , hundrevis av banevoktere bodde langslinjen og sørget for at togene kom trygt fram, hundrevis av arbeiere med spader og sporrensere har slitt i iskulde og bitende vind. Denne boken tar for seg Bergensbanen og forteller historien om de folkene som var med og bygget den, de som driver og har drevet den, og de som bruker banen. Her er mange fotografier fra fjern og nær fortid som forteller om mye slit, men også om store og små gleder. Flere stasjoner har fått egen omtale og egne kapitler tar for seg Bergensbanen under krigen og de ulike vogntypene. De nye krengetogene er også med. Illustrert i farger og svart/hvitt. Forfatteren kommer fra en jernbanefamilie, har bakgrunn fra blant annet Bergens Tidende og har skrevet flere bøker.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
Utgitt Bergen ; Finse : Alma Mater : Rallarmuseet, 1999
Omfang 174 s. : ill. (noen kol.)
*00001674nam 22001811 4500
*00112101
*008991123 a 00nob 2
*015 $a0109054$bBIBBI
*020 $a82-419-0253-0$bib.$cNkr 298.00
*0823 $a385.09481$zh
*090 $bq$c385.09481$dR
*100 0$aRødland, Kjartan$d1939-$jn.
*24510$aBergensbanen $blivsnerven over høyfjellet$cKjartan Rødland
*260 $aBergen$bAlma Mater$aFinse$bRallarmuseet$c1999
*300 $a174 s.$bill. (noen kol.)
*520 $aDa Bergensbanen ble åpnet i 1909 var den verdens mest avanserte høyfjellsbane. 90 år senere er denne banen igjen verdens mest moderne etter at store ressurser er lagt ned på den korte, men ekstremtværharde strekningen mellom Hallingskeid og Haugastøl. Opp til 2000 kvinner og menn var med og bygget Bergensbanen , hundrevis av banevoktere bodde langslinjen og sørget for at togene kom trygt fram, hundrevis av arbeiere med spader og sporrensere har slitt i iskulde og bitende vind. Denne boken tar for seg Bergensbanen og forteller historien om de folkene som var med og bygget den, de som driver og har drevet den, og de som bruker banen. Her er mange fotografier fra fjern og nær fortid som forteller om mye slit, men også om store og små gleder. Flere stasjoner har fått egen omtale og egne kapitler tar for seg Bergensbanen under krigen og de ulike vogntypene. De nye krengetogene er også med. Illustrert i farger og svart/hvitt. Forfatteren kommer fra en jernbanefamilie, har bakgrunn fra blant annet Bergens Tidende og har skrevet flere bøker.
*650 1$aBergensbanen $2BS$2BS$9nor
*996 $uhttps://bibbi.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6475&db=bibbi&ID=424493&SU=6475$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening